دانشجوی برتر دانشگاه آزاد: مسئولان از فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان حمایت کنند چاپ
دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 07:32

تمامي رشته‌های علوم انسانی از این باب که با انسان سروکار دارند، با سایر علوم متفاوت بوده و زیربنا و زمینه‌ساز توسعه ملی و بومی هستند؛ چراکه مسئله یابی، کشف، تبیین مسائل و تعیین مسیر جزو حوزه علوم انسانی است و به‌صورت کلی بسترسازی توسعه پایدار بدون توجه به علوم انسانی ناممکن و نشدنی است.

علوم انسانی مجموعه‌ای از رشته‌ها و شاخه‌های علمی است که موضوع محوری آن انسان است و رشته‌های مهم و بنیادی مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، حقوق و اقتصاد را در خود جای‌داده است. ازآنجاکه موضوعات فوق از ریشه‌ای‌ترین مبانی فکری و فلسفی است، در پیشرفت و توسعه یک جامعه نقش اساسی دارد؛ اما متأسفانه در اكثر دانشگاه‌هاي كشور اهمیت ویژه‌ای برای این حوزه قائل نمی‌شوند؛ این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته افراد نخبه وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند. با اين مقدمه به سراغ راحله عليزاده دانشجوي برتر كشوري رفته و گفت‌وگویی صميمانه با وي خواهيم داشت.

 

راحله علیزاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد که توانسته است عنوان دانشجوی نمونه واحد بجنورد مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۷، دانشجوی نمونه استان خراسان شمالی مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۷، دانشجوی نمونه کشوری مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۷ و پژوهشگر برتر واحد بجنورد در سال ۹۷ را در کارنامه درخشان علمی خود ثبت کند، امسال و در روز دانشجو در مراسمی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران جنوب برگزار شد از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل و به عنوان دانشجوی نمونه این دانشگاه معرفی شد.

خبرنگار خبرگزاری آنا در بجنورد با این مقدمه به سراغ راحله علیزاده دانشجوی برتر کشوری رفته و با وی درباره دلایل موفقیت در تحصیل و دانشجوی نمونه‌شدن، چگونگی فعالیت دانشجویان در عرصه‌های مختلف دانشگاه، طرح‌های پژوهشی، تألیف کتاب و توسعه کمی و کیفی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته است که در متن زیر می‌خوانیم.

*چند دلیل اصلی برای موفقیت‌های خود ذکر کنید.

چندبعدی بودن را یکی از عوامل موفقیت خودم می‌دانم. حضور در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... نه‌تنها بنده را از فعالیت درسی دور نکرد؛ بلکه باعث نشاط، تلاش، پویایی و لذت بیشتر در طول دوران تحصیل شد. هدف، امید، برنامه‌ریزی، پشتکار، مثبت اندیشی و توکل از مهم‌ترین عوامل موفقیت بنده بوده و هست، هرگز دست از تلاش درنخواهم داشت تا زمانی که به هدف اصلی برسم.

در این راستا مشورت با دوستان و افراد باتجربه و موفق نيز كمك شاياني به من كرده است؛ اگر جایی شکست خوردم، نترسیدم و همان را پلي برای رسيدن به پیروزی دانستم. ناگفته نماند همراهی و راهنمایی‌های استادان و دوستان در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد بیشتر انگيزه را داد تا دست از تلاش برندارم و همچنان به فعالیت‌هایم ادامه دهم و پرشورتر از همیشه دنبال اهدافم باشم.

*از دلایل انتخابتان به‌عنوان دانشجوی نمونه کشوری بگویید؟

انتخاب دانشجوی نمونه در کشور بر اساس آیین‌نامه و ضوابط و شاخص‌های تعیین‌شده در کشور انجام می‌گیرد که مهم‌ترین مؤلفه‌های آن حضور فعال در فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی است که با كارنامه علمي و پژوهشي كه درنتیجه سالهاي تحصيلم به دست آوردم توانستم اين عنوان را از آن خودسازم.

*کدام جنبه انتخابتان را به‌عنوان دانشجویی نمونه کشوری بیشتر دوست دارید؟

در همه زمینه‌ها خیلی تلاش کردم. در قسمت آموزشی معدل کل من 19.44 شد که خوشبختانه باعث شد تمام امتیاز آموزشی را کسب كنم.

اما ازآنجایی‌که به کار پژوهشی بسیار علاقه‌مندم، بیشتر اوقاتم را به آن اختصاص داده‌ام این جنبه را بیشتر دوست دارم، کار پژوهشی علاوه بر بالا رفتن معلومات، باعث می‌شود با دنیای گسترده‌ای از متغیرهای جدید آشنا شوم و این برایم بسيار لذت‌بخش است.

*به نظر شما دانشجويان چگونه می‌توانند در حوزه‌های مختلف ازجمله درسي، پژوهشي و فرهنگي دانشگاه فعاليت كنند؟

انجام فعالیت‌های غیردرسی و حضور در کار‌های گروهی برای هر شخصی بخصوص دانشجویان بسيار ضروري است. حضور در این فعالیت‌ها باعث رشد و پرورش خلاقیت، انگیزه و نشاط در دانشجویان می‌شود. ازجمله فعالیت‌های غیردرسی كه خودم داشته‌ام می‌توان به صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر نشریه، مشارکت در نمایشگاه‌های پژوهشی، مشارکت در کارگاه‌های آموزشی، عضویت در کانون قرآن و عترت بصیرت، شرکت در جشنواره قرآن و عترت و دارنده رتبه مقاله‌نویسی، رياست انجمن علمی مدیریت آموزشی، همکاری فرهنگی با دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه، تألیف کتب مدیریتی و قرآنی، انتشار مقالات در کنفرانس‌های بین‌المللی، ملی، استانی و منطقه‌ای و شرکت و همکاری در طرح‌های پژوهشی درون و برون دانشگاهی اشاره کرد.

طی دوران تحصیل سعی کردم که تجربیات خود را به سایر دانشجویان نیز انتقال دهم و مشوقي براي آنان باشم. هم‌اکنون نیز به‌عنوان یکی از استادن حق‌التدریس گروه علوم تربیتی و آموزش ابتدایی با دانشگاه همكاري دارم و مشتاقانه دانشجویان را به راهی که خودم طي کرده‌ام راهنمایی خواهم کرد. دوست دارم دانشجویان علاوه بر درس به فعالیت‌های غیردرسی نیز بپردازند و از دوران تحصیل لذت ببرند.

برای توسعه فردی در مرحله اول باید انگیزه درونی داشت. چنانچه انگیزه، خواست و اراده فردی در دانشجو ایجاد شود، هیچ‌چیزی جلودار رسیدن به اهداف تعریف‌شده نخواهد شد. این اعتقاد بهانه‌ای بیش نیست که کسی بگوید من فرصت کافی برای فعالیت‌های جانبی و غیردرسی ندارم.

*از طرح‌های پژوهشی خود برایمان بگویید.

در 5 طرح پژوهشی که خاتمه پیدا کردند فعالیت داشتم که در 4 طرح به‌عنوان همکار پژوهشی طرح و یک طرح که نيز كه عنوان پایان‌نامه ارشد خودم بوده و همچنین در 2 طرح دیگر نیز به‌عنوان همکار طرح هستم که در حال اجرا است

*از کتاب‌های تألیفی خود بگویید

 تاکنون توانسته‌ام ۵ کتاب در حوزه قرآن و مدیریت به چاپ برسانم و چند کتاب دیگر نیز آماده چاپ دارم. از مسئولان می‌خواهم در توزیع و انتشار کتاب‌ها نویسند‌گان را حمایت کنند. به دنبال نوشتن کتاب‌های کاربردی هستم که درزمینهٔ پژوهش می‌تواند مفید باشد و به دانشجویان کمک کند؛ اما همه این‌ها نیاز به حمایت دارد.

*توسعه كمي و كيفي دانشگاه آزاد اسلامي درزمینهٔ حوزه علوم انساني را چگونه ارزيابي می‌کنید

سطح علمی دانشگاه آزاد اسلامي بجنورد روزبه‌روز رو به بهبود است و توانسته جایگاهی در سطح ملی برای خود ايجاد کند. از این بابت سعی بر این بوده که از استادان باتجربه و مجرب استفاده شود. وجود استاداني که حساسیتی به تحقیق و پژوهش و درگیر کردن دانشجویان به کار پژوهشی و مقالات علمی را طی سال‌های اخیر داشته‌اند، یکی از امتیازات قابل‌توجه دانشگاه آزاد اسلامي بجنورد است.

خوشبختانه توسعه کمی و کیفی خدمات دانشگاه در برنامه‌های پژوهش محور انجام می‌شود؛ چون حوزه دانشگاه آزاد پژوهش‌های کاربردی را عاملی برای تحقق شاخص‌های تولید علم می‌داند این قسمت که دانشجو چقدر بخواهد از این امکانات استفاده کند، به خود دانشجو و میزان فعالیت و علاقه او بازمی‌گردد. انجمن علمی، طرح‌های پژوهشی درون و برون دانشگاهی، مقالات، همایش و کنفرانس‌ها و کارگاه‌هایی که برگزار شد، انگیزه بیشتری را برای فعالیت در این بخش فراهم آورد تا با این حوزه بیشتر ارتباط برقرار کنم و از این بابت هم خوشحالم که حوزه پژوهش اين واحد دانشگاهي و همچنین استادان اين حوزه راه را برای همکاری در طرح‌ها و سایر فعالیت‌های پژوهشی باز گذاشته‌اند.

*به دانشجویان و مسئولان چه توصیه‌ای دارید؟

دانشجويان اگر به دنبال شادی و انرژی بخشیدن به زندگی دانشجویي خود هستند، بايد علاوه بر درس خواندن، به سایر فعالیت‌های غیردرسی نیز بپردازید. استادان و مسئولان دانشگاه نيز همیشه با دانشجویان همگام و همراه باشند. با اعتماد به جوانان و میدان دادن به آن‌ها برای کار و فعالیت و ارائه توانمندی‌ها زمینه‌های رشد و شكوفايي را فراهم سازند تا دانشجو با رغبت به تحصیل بپردازد.

همچنین به نشاط دانشجویی اهمیت بدهند. اگر نشاط در دانشگاه حفظ شود، انگیزه و شور و حال در دانشجویان برای تحصیل بیشتر خواهد شد. با برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه، دانشجویان می‌توانند مسائل و مشکلات خود را عنوان کنند

*از رموز موفقیتتان به‌عنوان دانشجوی نمونه کشوری بگویید؟

در درجه اول همیشه به خدا توکل کردم و ایمان داشتم که من هم می‌توانم و خدا را شاکرم که لطفش همیشه شامل حالم بوده و پس‌ازآن دعاهای پدر و مادرم بود که بدرقه راهم شد. در این راستا حمایت‌های ریاست دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد دکتر وثوقی مطلق و زحمات بی‌دریغ ساير مسئولان و معاونان دانشگاه بسیار تأثیرگذار بوده است.

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 26 آذر 1397 ساعت 11:15