در گفتگو با آنا مطرح شد؛ موانع پرورش نخبه در رشته‌های کشاورزی چیست؟روش‌های آموزشی جوابگوی بازار کار فارغ‌التحصیلان نیست PDF چاپ نامه الکترونیک
دوشنبه 19 آبان 1399 ساعت 07:39

رئیس انديشكده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالي موانع پرورش نخبگان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی را برشمرد و گفت: روش‌های آموزشی موجود جوابگو نیازهای روز بازار کار برای فارغ‌التحصیلان نیستند؛ چراکه آموزش در کشاورزی باید مهارت‌محور باشد.

 

مجید رحیم‌زاده در ادامه بررسی جایگاه رشته کشاورزی، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها برای آموزش مناسب در این حوزه و پرورش نخبگان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره  شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در حوزه کشاورزی اظهار کرد: روش‌های آموزش موجود به دور از نیازهای روز بازار کار بوده و نمی‌تواند به نیاز بازار کار جوابگو باشد. آموزش در کشاورزی باید مهارت‌محور باشد تا فارغ‌التحصیل توانایی حل مشکل و به ثمررساندن فرآیند تولید را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر بخش کشاورزی اعم از مسائل اقتصادی و محدودیت‌های طبیعی مانند بحران آب و تغییرات گسترده به وجود آمده در زمینه‌های تکنولوژیکی، بدون شک ضروری است تحول اساسی در شیوه‌های آموزش کشاورزی، طراحی رشته‌های جدید دانشگاهی و تغییر سرفصل دروس صورت پذیرد

 

 

کمبود واحدهای عملی تخصصی و دروس عملی در واحدهای تولیدی

رئیس انديشكده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالي اضافه کرد: کمبود واحدهای عملی تخصصی به‌ویژه دروس عملی در واحدهای تولیدی، سبب شده که دانشجویان از دانش عملی و جسارت لازم برای مدیریت مزرعه (واحد تولیدی) برخوردار نباشند و بیشتر به کارهای اداری علاقه داشته باشند. دوره‌های کارورزی نیز اغلب خارج از دانشگاه سپری می‌شود و پاسخگوی نیاز دانشجویان نبوده و تأثیر چندانی در سطح مهارت آنها ندارد.

رحیم‌زاده گفت: آنچه بیش از همه مانع پرورش نخبگان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی می‌شود، سیاست‌های حاکم بر کشاورزی کشور، خارج از حوزه آموزش بوده و مانع نخبه‌پروری و جذب این نخبگان در کشاورزی است؛ البته توانایی‌های محدود فارغ‌التحصیلان کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر بخش کشاورزی و حتی نبود قوانین لازم در اشتغال فارغ‌التحصیلان در بخش‌های تولیدی نیز به این مشکل دامن می‌زند. شاید نحوه آموزش و جذب استادان کشاورزی نیز نیاز به بازنگری داشته باشد.

دلایل کاهش ورود دانشجویان به رشته‌های کشاورزی

وی ادامه داد: کاهش ورود دانشجویان به رشته‌های کشاورزی در درجه نخست به حجم گسترده فارغ‌التحصیلان بیکار و در درجه دوم به کسب نکردن توانایی‌های لازم در مسیر آموزش‌های دانشگاهی بستگی دارد به‌نحوی که فارغ‌التحصیلان کمتری آمادگی فنی برای ورود به مزرعه یا باغ دارند.

رحيمي زاده عنوان کرد: علاوه بر این به نظر جامعه‌شناسان روستایی در ده‌های اخیر جوانان کمتر حاضر به ورود به کارهای سختی مانند کشاورزی بوده و بیشتر رغبت به کار در شهر و کارهای تجاری یا صنعتی دارند و این مشکلات بالطبع کاهش علاقه به تحصیل در رشته‌های کشاورزی را به‌دنبال دارد.

رحیمي زاده با بیان اینکه سال‌های اخیر کاهش رغبت جوانان به کار در کشاورزی یکی از تهدیدات جدی این بخش تلقی می‌شود، درباره راهکارهای جذب دانشجو در رشته کشاورزی به آنا گفت: شاید معرفی بهتر رشته‌های کشاورزی، طراحی رشته‌های جدید و کاربردی‌تر و تعدیل شهریه در این رشته‌ها بتواند به جذب بیشتر دانشجویان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که بزرگ‌ترین مراکز و مؤسسات تحقیقاتی دولتی کشور با بیشترین عضو هیئت علمی و بیشترین آزمایشگاه و فارم تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است از گذشته‌های دور تا به امروز بیشترین نیازهای بخش تولید را این مراکز تحقیقاتی پاسخگو بوده‌اند و تأثیرگذاری دانشکده‌های کشاورزی به‌دلیل رجوع اندک تولیدکنندگان به دانشگاه‌ها بسیار ناچیز بوده است.

مهم‌ترین فعالیت‌های دانشکده کشاورزی واحد بجنورد

عضو هيات علمي واحد بجنورد تشریح کرد: شاید با کوچک شدن  مجموعه دولت شانس بقای بیشتری برای دانشکده‌های کشاورزی کشور وجود داشته باشد؛ زیرا در این صورت بخش تولید با دانشگاه ارتباط بیشتری پیدا کرده و استادان و دانشجویان نیز بیشتر با مشکلات و محدودیت‌های تولید آشنا شده و برای حل این مشکلات گام برخواهند داشت.

رحیم‌زاده تبیین کرد: تحقیقات دانشگاهی انجام‌شده در قالب پروژه‌های تحقیقی یا رساله دکتری کمتر به حل مشکل تولیدکنندگان پرداخته و حتی در صورت ارزشمندبودن کمتر شانس ورود به عرصه تولید پیدا کرده است.

وی درباره مهم‌ترین فعالیت‌های دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد مطرح کرد: سال‌های اخیر با راه‌اندازی کلینیک مرجع گیاه‌پزشکی هرساله بر اساس قرارداد منعقده با سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی، بخشی از ارزیابی سلامت نهالستان‌های استان توسط دانشگاه صورت پذیرفته و با کسب درآمد شرایط آموزشی بهتری برای دانشجویان کارشناسی گیاه‌پزشکی و ارشد بیماری شناسی گیاهی مهیا می‌شود. سال گذشته از گل‌های محمدی کاشته شده چند تن گلاب ناب با خلوص بالا تولید و به فروش رسید.

کاشت گل‌محمدی و گندم

عضو هيات علمي گروه كشاورزي واحد بجنورد اضافه کرد: در زمینی به مساحت ۵ تا ۶ هکتار سالانه در مزرعه تحقیقاتی این واحد دانشگاهی کشت و برداشت گندم صورت می‌گیرد و به سیلو تحویل می‌شود. نزدیک به دو سال است که اندیشکده مدیریت و بهره‌وری منابع کشاورزی با محور بسیج اساتید در دانشکده کشاورزی شکل گرفته و فعالیت‌های خوبی در این باره در جریان بوده و سال‌های اخیر با تجهیز آزمایشگاه کشت‌بافت تولید پایه‌های رویشی گل محمدی صورت پذیرفته و بخش عمده آن در اراضی این واحد دانشگاهی کشت شده است.

رحیم‌زاده یادآور شد: در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد  یک رشته کارشناسی ناپیوسته تولیدات دامی، دو رشته کارشناسی ژنتیک و تولید گیاهی و گیاهپزشکی، سه رشته کارشناسی ارشد اگروتکنولوژی – فیزیولوژی گیاهان زراعی، اگروتکنولوژی- تکنولوژی بذر و بیماری‌شناسی گیاهی و یک رشته دکتری تخصصی باغبانی فعال هستند.

 

 

 

 

آخرین به روز رسانی در دوشنبه 19 آبان 1399 ساعت 10:32
 
دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات دانشگاه

آدرس پستي دانشگاه :خراسان شمالي- بجنورد- خ دانشگاه- دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد              كدپستي دانشگاه: 97796- 94176

تلفن هاي  دانشگاه : 94-32296985  و  فاكس :32296977   با پيش شماره 058